Gemi Pervanelerin'de Kavitasyon

msadikagar

İnsanları doktorlar yaşatır insanlığı Mühendisler!
MB Üyesi
Kayıt
29 Kasım 2016
Mesajlar
57
Tepkiler
37
Meslek
Gemi Makineleri İşletme Mühendisi
Üniv
Piri Reis Üniversitesi
Kavitasyon, en basit anlamı ile pervane yüzeyinde meydana gelen, genellikle 1mm çapından küçük çukurlaşmalardır. Bu çukurlaşmalara pitting adı da verilir.
Daha geniş şekli ile anlatılacak olursa, pervanenin dönüşü bir vakum meydana getirir. Bu vakum, deniz suyunun buharlaşma basıncı altına düşerek buharlaşmasını başlatır. Bu da içi su buharı dolu kabarcıkların oluşmasına sebep olur. Meydana gelen bu kabarcıklar pervane yüzeyine çarparak patlar ve pervane malzemesine zarar verir. Bu olaya Gemi pervanelerinde kavitasyon adı verilir.
Kavitasyon-Yüzeyi.jpg


Kavitasyon yüzeyi
Geminin tonright(ileri) istikametinde hareket ettiğini düşünürsek, kavitasyon pervanenin, geminin baş tarafındaki yüzeyinde meydana gelir. Pervanenin bu yüzeyine ‘’Emiş tarafı (Suction Side’’) adı verilir. Kavitasyon, akışkanlar mekaniğinin inceleme sahasında olup sıvılara özgü bir konudur.
KAVİTASYONU ARTTIRAN SEBEPLER NELERDİR?
Kavitasyonu arttıran en önemli sebep pervane üretim malzemesinin yeterli kalitede olmayışıdır. Pervane devri arttıkça kavitasyon hızı da artar.

Gemi-Pervanelerinde-Kavistasyon-Örneği.jpg

''Üç kanatlı bir gemi pervanesinde kavitasyon örneği''

PERVANE YÜZEYİNDE OLUŞAN KAVİTASYONUN ZARARLARI NELERDİR?
Karina (geminin su altında kalan dış kısmı) yüzeyine etki eden değişken basınç, gemi gövdesi üzerinde titreşime ve dolayısıyla geminin seyir veriminin düşmesine neden olur. Oluşan bu değişken basıncın en önemli sebebi pervane/pervaneler üzerinde meydana gelen kavitasyondur. Meydana gelen titreşim özellikle gemi yüksüz iken daha fazla hissedilir ve gemiadamlarının yaşam konforunu olumsuz yönde etkileyebileceği gibi elektronik cihazların bozulmalarına da sebep olabilir.
Pervane üzerinde meydana gelen kavitasyonun diğer bir olumsuz sonucu ise pervanenin bağlı bulunduğu şafta uygulanan düzensiz kuvvettir. Bu da şaft üzerinde kılcal çatlamalar ile ilerleyen süreç içerisinde tamiri oldukça zor problemler doğurabilir. Kavitasyon ayrıca pervanenin ömrüne etki eden en önemli faktörlerden biridir. Kavitasyonun ilerlediği durumlarda, geminin kıç tarafında normal olmayan sesler de duyulabilir.
.
 
Yukarı Alt