Stirling Motoru Hakkında Bilgi

Oğuzhan Mallı

Yetkili Kişi
Genel Yönetici
Kayıt
6 Şubat 2015
Mesajlar
549
Tepkiler
435
Meslek
Nükleer ve Atom Mühendisi
Üniv
MEPhI, KTÜ
Stirling motoru daha açık bir şekilde sıcak hava motoru olarak da bilinmektedir. Tip olarak bakıldığında dıştan yanmalı motorlu bir ısıyı işe çeviren bir makine tipidir. İlke bakımından ısı değişimini ve ısıyı mekanik harekete çevirerek ideal verime yakın iş elde etmektir. İlk olarak 1816 yılında İskoç bir rahip olan Reverent Robert Stirling tarafından tasarlanmış ve icat edilmiştir. Motoru geliştirmesi ve satışa sunması mühendis kardeşi James Stirling tarafından yapılmıştır. Mucit kardeşler o zamanda buhar makinelerine karşı en güvenilir alternatif makineyi oluşturmuştur.

Mucitlerin zamanında buhar makineleri kazanları sık sık yetersiz malzemede kullanımından dolayı ve kazan içerisinde buharın yüksek basıncı nedeniyle patlıyor ve ölümlere yol açıyordu. Fakat Stirling motorları ise sıcaklığın farkıyla hareket eden bir motordur. Şimdi Stirling Motoru içerisinde yalıtılmış olarak bir miktar gaz bulunur. Bu gaz genellikle hava yada helyum, bazı büyük motorlarda ise hidrojendir. Birde bu gazların ısıtılma ve soğutulma işlevlerinde miktar kaybetmemesi gerekir. Bu kayıp motorunuzun verimini düşürebilir. Çalışma prensibi olarak gaz ısıtıldığında yalıtılmış alan (strok alanı boyunca) içerisinde basınç yükselir ve güç pistonunu hareket ettirir ve bu hareket sonucu güç stroku elde edilir.

Stirling Motoru.jpg

Bunun geri dönüşü yani gaz soğutulduğunda ise basınç otomatik olarak düşecek ve piston sayesinde dönüş stroku oluşturacaktır. Bu hareket tekrarladıkça hareket devam etmiş olacak ve bu işlemleri hızlandırarak ya da daha büyük ve hızlı gazlarla yaparak hızı artırabilir ya da alınan kuvveti daha fazla arttırabilirsiniz. Pnömatik sistemlere benzese de egzozlara yer yoktur ya da ara valflere hiç gerek duyulmaz. Yeni sistem Stirling motorlarında soğuk ve sıcak hava depoları oluşturmuştur ve hazır sıcak ve soğuk gazlarla bu işlem devam etmektedir. Depodaki sıcak hava verilir ve piston hareket eder ardından soğuk depodaki hava verilerek piston aşağı çekilir.Bu hareket devam ettirdikçe süreklilik artacaktır. Günümüzde pek kullanılmasa fakat bu sistem petrolle çalışabilen yada dizel çalışabilen jeneratör uygulaması yapabilecektir. Sistem düzenlemelerde yada büyük otel yada kumarhanelerde artık bu sistem kullanılmaktadır.Çünkü büyük Stirling motorları ile orta bir zamanda kullanılabilecek bir elektrik enerjisi üretebilirsiniz. Yada küçük işletmeler için bir enerji kaynağı olabilir çünkü çok kolay bir şekilde kullanabilir bir enerji kaynağıdır.

Aşağıda 2 silindirli ve 4 silindirli stirling motoru videolarımız bulunmakta. Göz atabilirsiniz.

 
Son düzenleme:

K1Z1L

MB Üyesi
Kayıt
28 Ekim 2016
Mesajlar
1
Tepkiler
0
Yaş
28
Üniv
Fırat Üniversitesi
4 silindirli yapmış olduğunuz proje hakkında birkaç soru sormak istiyorum!
Pistonlarda ne kullanıldı?
Balonlar-pistonlar ve aradaki tahta arasında nasıl bir bağlantı var?

Sorularımı cevaplarsanız sevinirim. İyi çalışmalar
 

John Ahmet

MB Üyesi
Kayıt
23 Ağustos 2017
Mesajlar
50
Tepkiler
16
Yaş
44
Üniv
Ege Universitesi
Stirling motorlar konusu çok ilgimi çekti. İki yıl önce aliexpress.com dan iki adet sipariş etmiştim. Biri alfa türünde yüksek sıcaklıkla 1500 rpm de çalışıyor diğeri beta türünde 200-300 rpm le dönüyor ancak çok hassas vücut sıcaklığımla bile çalışabiliyor. Hatta beta türünde olanına hiç ısı vermeden sadece üzerine buz koyuyorum yine çalışıyor. Çok eğlenceli oyuncaklar. Keşke oyuncak olarak kalmasalar.

Vaillant bir tür stirling jeneratör içeren bir kombi geliştirmiş. Bu kombi ısıyı gerekli yerde kullandıktan sonra dışarı atılması gereken atıl ısıyı kullanarak (verimde bir kayıp yaşanmadan) stirling jenerator ile 1 kW elektrik üretebiliyor. Bu elektrikte ışıklar, buzdolabı ve televizyon için yeterli olabilir.

Bir de stirling motorun verimi ile ilgili şu cümle dikkatimi çekti.

İlke bakımından ısı değişimini ve ısıyı mekanik harekete çevirerek ideal verime yakın iş elde etmektir.
İdeal verim diyor yanlış anlamadıysam %100 'e çok yakın bir değerden bahsediyor. Bu değer çok iyi. Mekanik enerjiyi elde ettikten sonra geriye uygun bir alternatör ile elektrik enerjisine çevirmek (verim maximum %99) kalıyor ve aklıma şu geliyor.

İçten yanmalı motorların veriminin %20 civarında olduğunu düşünürsek araçlarımızda yakıtı klasik yöntemle israf etmektense elektrikli bir araçta ikinci bir yöntem olarak yakıtla ısı elde ettikten sonra stirling motorları kullanarak elektrik elde edip bunu da aracın akülerini şarj etmek için kullansak daha verimli olmaz mı? Sanırım bu yöntemle araçlarımızla şu an aynı miktarda yakıt ile gidebildiğimiz mesafenin 4-5 katı mesafeye gidebilirdik. Bu verimi en az 4 kat artırmaz mı ne diyorsunuz?

İçten yanmalı motorların verimi ile ilgili kaynak (Burada yazılanlar doğru mu?)
Linki görmek için izniniz yoktur Giriş yap veya kayıt ol.



Beta türündeki satın aldığım model

Bu da alpha modeli
 
Son düzenleme:
Yukarı Alt