- Kayıt
- 6 Şubat 2015
- Mesajlar
- 549
- Tepkiler
- 437
- Meslek
- Nükleer ve Atom Mühendisi
- Üniv
- MEPhI, KTÜ
Stirling motoru daha açık bir şekilde sıcak hava motoru olarak da bilinmektedir. Tip olarak bakıldığında dıştan yanmalı motorlu bir ısıyı işe çeviren bir makine tipidir. İlke bakımından ısı değişimini ve ısıyı mekanik harekete çevirerek ideal verime yakın iş elde etmektir. İlk olarak 1816 yılında İskoç bir rahip olan Reverent Robert Stirling tarafından tasarlanmış ve icat edilmiştir. Motoru geliştirmesi ve satışa sunması mühendis kardeşi James Stirling tarafından yapılmıştır. Mucit kardeşler o zamanda buhar makinelerine karşı en güvenilir alternatif makineyi oluşturmuştur.
Mucitlerin zamanında buhar makineleri kazanları sık sık yetersiz malzemede kullanımından dolayı ve kazan içerisinde buharın yüksek basıncı nedeniyle patlıyor ve ölümlere yol açıyordu. Fakat Stirling motorları ise sıcaklığın farkıyla hareket eden bir motordur. Şimdi Stirling Motoru içerisinde yalıtılmış olarak bir miktar gaz bulunur. Bu gaz genellikle hava yada helyum, bazı büyük motorlarda ise hidrojendir. Birde bu gazların ısıtılma ve soğutulma işlevlerinde miktar kaybetmemesi gerekir. Bu kayıp motorunuzun verimini düşürebilir. Çalışma prensibi olarak gaz ısıtıldığında yalıtılmış alan (strok alanı boyunca) içerisinde basınç yükselir ve güç pistonunu hareket ettirir ve bu hareket sonucu güç stroku elde edilir.
Bunun geri dönüşü yani gaz soğutulduğunda ise basınç otomatik olarak düşecek ve piston sayesinde dönüş stroku oluşturacaktır. Bu hareket tekrarladıkça hareket devam etmiş olacak ve bu işlemleri hızlandırarak ya da daha büyük ve hızlı gazlarla yaparak hızı artırabilir ya da alınan kuvveti daha fazla arttırabilirsiniz. Pnömatik sistemlere benzese de egzozlara yer yoktur ya da ara valflere hiç gerek duyulmaz. Yeni sistem Stirling motorlarında soğuk ve sıcak hava depoları oluşturmuştur ve hazır sıcak ve soğuk gazlarla bu işlem devam etmektedir. Depodaki sıcak hava verilir ve piston hareket eder ardından soğuk depodaki hava verilerek piston aşağı çekilir.Bu hareket devam ettirdikçe süreklilik artacaktır. Günümüzde pek kullanılmasa fakat bu sistem petrolle çalışabilen yada dizel çalışabilen jeneratör uygulaması yapabilecektir. Sistem düzenlemelerde yada büyük otel yada kumarhanelerde artık bu sistem kullanılmaktadır.Çünkü büyük Stirling motorları ile orta bir zamanda kullanılabilecek bir elektrik enerjisi üretebilirsiniz. Yada küçük işletmeler için bir enerji kaynağı olabilir çünkü çok kolay bir şekilde kullanabilir bir enerji kaynağıdır.
Aşağıda 2 silindirli ve 4 silindirli stirling motoru videolarımız bulunmakta. Göz atabilirsiniz.
Mucitlerin zamanında buhar makineleri kazanları sık sık yetersiz malzemede kullanımından dolayı ve kazan içerisinde buharın yüksek basıncı nedeniyle patlıyor ve ölümlere yol açıyordu. Fakat Stirling motorları ise sıcaklığın farkıyla hareket eden bir motordur. Şimdi Stirling Motoru içerisinde yalıtılmış olarak bir miktar gaz bulunur. Bu gaz genellikle hava yada helyum, bazı büyük motorlarda ise hidrojendir. Birde bu gazların ısıtılma ve soğutulma işlevlerinde miktar kaybetmemesi gerekir. Bu kayıp motorunuzun verimini düşürebilir. Çalışma prensibi olarak gaz ısıtıldığında yalıtılmış alan (strok alanı boyunca) içerisinde basınç yükselir ve güç pistonunu hareket ettirir ve bu hareket sonucu güç stroku elde edilir.
Aşağıda 2 silindirli ve 4 silindirli stirling motoru videolarımız bulunmakta. Göz atabilirsiniz.
Son düzenleme: