Motor açma Nedir

Konu, 'Sorum Var' kısmında Furkan Bayram tarafından paylaşıldı.

  1. Furkan Bayram

    Furkan Bayram Yetkili Kişi Moderatör

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    93
    Beğeniler:
    63
    Meslek:
    Öğrenci
    En İyi Cevap:
    1
    Değerlendiriler:
    +71 / 0 / -0
    Üniversite:
    Fırat Üniversitesi
    Motor açma nedir? Niçin yapılır? Yeni sistem arabalarda gerek olmadığı söyleniyor peki nedeni nedir?
     
  2. Yunus Emre

    Yunus Emre Yetkili Kişi Bölüm Sorumlusu

    Kayıt:
    7 Şubat 2015
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    12
    Meslek:
    Elektronik Mühendisi
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +13 / 0 / -0
    Pistonların sekmanların krank ve eksantrik mili gibi parçaların yataklarına ve birbirine alışmasıdır yani yol açmasıdır.Buda rodaj süresince yani ilk 1500 ile 3000 km arasında olur.Kısacası motorun fabrikadan açık gelebilmesi için en az 1500 km yapması gerekir. Bu süreyi hızlandırmak için hız yapıyorlar yani yeni motora hem yük hem güç hemde aşırı devir bindiriyor.Sonucu ise motora farkına varılmadan zarar veriliyor. Mümkünse Bu rodaj süresi sonunda yağ değiştirilmeli. Değiştirildiği zaman görülecektir ki içerisinde küçük metal parçaları vardır. Bunlar yeni parçalardan sıyrılın pürüzlerdir. Her ne kadar Yeni nesil araçlarda motor açma yok dense de sonuçta yeni parçalar olduğu için rodaj süresi olmalı.
     
    • Bilgilendirici Bilgilendirici x 1
  3. Furkan Bayram

    Furkan Bayram Yetkili Kişi Moderatör

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    93
    Beğeniler:
    63
    Meslek:
    Öğrenci
    En İyi Cevap:
    1
    Değerlendiriler:
    +71 / 0 / -0
    Üniversite:
    Fırat Üniversitesi
    Kalın olarak belirttiğim kısımdaki yazınıza ithafen bir kaç sorum olacaktır.
    1)Küçük metal parçaları olması için yüzeylerin birbirine sürtünmesi gerekmez mi ?
    2)Sürtünen yüzeyler pürüzsüz üretilemiyor mu?
     
  4. Kayhan TÜZÜN

    Kayhan TÜZÜN Mekatronik Mühendisi MB Üyesi

    Kayıt:
    14 Şubat 2015
    Mesajlar:
    7
    Beğeniler:
    15
    Meslek:
    Teknik Servis Mühendisi
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +15 / 1 / -0
    Arkadaşlar bahsettiğiniz motor açma olayı diye bir şey yok aslında. 90 lı yıllarda motor fabrikaları araba üretici firmalarına motoru yarı kapasitede yükleyerek test eder ve teslim edilirdi araba fabrikaları ( üretici firmada farklılık gösterir) ise günde 8 saat olmak üzere 8000 devir/dak. da motoru hiç durdurmadan testini yaparlar motorun içerisinde bulunan aksamları test ederlerdi. Şimdi ise, gelişen teknolojiyle beraber motorlar tam kapasite yüklenerek test ediliyor ve gelişen metal işleme teknolojisi, motor içinde bulunan aksamların daha yüksek hassasiyetle üretilerek hata payı minimize ediliyor. Malesef halkımızda böyle bir algı var, Motor o araca girmeden önce yüzlerce testten geçiyor.
     
    • Beğen Beğen x 3
  5. Yunus Emre

    Yunus Emre Yetkili Kişi Bölüm Sorumlusu

    Kayıt:
    7 Şubat 2015
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    12
    Meslek:
    Elektronik Mühendisi
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +13 / 0 / -0
    Bunu ben kendi aracımın yağında da gördüm. Tanıdığım ustaların görüşü de bu yönde ben onlardan öğrendiğimi aktardım. Yüzeyler sürtündüğünden dolayı oluşuyor bu durum. Zaten gelişen teknolojiyle bu durum kalkıyor ortan. Fakat teknoloji ne olursa olsun sıfır hata paylı bir ürün yok.
     
    • Beğen Beğen x 1
  6. Furkan Bayram

    Furkan Bayram Yetkili Kişi Moderatör

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    93
    Beğeniler:
    63
    Meslek:
    Öğrenci
    En İyi Cevap:
    1
    Değerlendiriler:
    +71 / 0 / -0
    Üniversite:
    Fırat Üniversitesi
    Yorumlarınız için teşekkürler arkadaşlar.
     
  7. Ulas Simsek

    Ulas Simsek MB Üyesi

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    8
    Beğeniler:
    8
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +8 / 0 / -0
    Genel olarak Kayhan TÜZÜN'ün yazdığı yazı doğru. Malzeme biliminin gelişmesiyle töleranslar iyice azalmış durumda. Dolayısıyla, parçaların birbirine alışması gibi bir durum eskiye nazaran pek görülmüyor. Çünkü zaten tam oturuyor parçalar. Sanayi ustaları, eski alışkanlıklarından dolayı hala rodaj olayını savunuyorlar. Ben de adetten diye, kendi motosikletimde ilk 2k km'yi orta devirde kullandım.

    Bu arada rodaj, sadece motorda değil, hareketli bütün aksamlarda olan bir şeydir. Yani vites kutusunda da vardır, diferansiyelde de, rulmanda da, mafsalda da... O yüzden "Buradan bi' bastım Ankara'ya gittim. Düz yolda 200 yaptım, rodajı TEM'de bitirdim" gibi saçma bir konuşmaya prim vermeyin. Rodaj süresince, vites yükseltip alçaltmamız (dişlilerin geçişi, sürtünmesi vb.) ve yüksek devirlerden kaçınmamız gerekiyor.


    Bunların hepsinin dışında, zaten sıfır diye aldığınız araçların hiçbirisi sıfır değil. ön rodajı yapılmış olarak piyasaya sürülüyor.
     
  8. Ulas Simsek

    Ulas Simsek MB Üyesi

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    8
    Beğeniler:
    8
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +8 / 0 / -0
    1. Yüzeyler birbirine sürtünüyor zaten.
    2. Pürüzsüz üretilebiliniyor fakat biz bunu istemiyoruz. Çünkü (motor için konuşursak) piston ve silindirin iç yüzeyinde yağ olması gerekiyor ki sürtünmeyi azaltsın ve kompresyon kaçağını engellesin. Pürüzsüz yapılırsa yağ tutunamaz ve devamlı aşağı kayar. Bu yüzden silindirin içine çapraz şekilde çizgiler çekiliyor. Yağ da bu aralıklara tutunup orada kalıyor ve aşağı akmıyor.

    Bahsettiğimiz toleranslar x10^-3 ölçülerinde zaten. Çok çok düşük.
     
    • Beğen Beğen x 1
  9. Neverbackstep

    Neverbackstep MB Üyesi

    Kayıt:
    18 Şubat 2015
    Mesajlar:
    2
    Beğeniler:
    1
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +1 / 0 / -0
    En kısa şekilde anlatacağım. Motor piston odaları ve pistonlar pürüssüz temizliktedirler.
    Motorlar çalışarak bu odalarda kendilerine yollar ypamaya başlar Motor düzgün devirlerde belli bir km ye kadar bu odalarda yollarını çizgilerini belirler. :)

    Buna RODAJ süreside denilir.
     
  10. H3MER

    H3MER MB Üyesi

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    4
    Beğeniler:
    7
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +7 / 0 / -0
    Ayrıca bu konuyu otomotiv kısmına taşırsak daha iyi olur :)
     
  11. Furkan Bayram

    Furkan Bayram Yetkili Kişi Moderatör

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    93
    Beğeniler:
    63
    Meslek:
    Öğrenci
    En İyi Cevap:
    1
    Değerlendiriler:
    +71 / 0 / -0
    Üniversite:
    Fırat Üniversitesi
    Yüzeyler pürüzlü mü pürüzsüz mü şimdi farklı görüşler atılıyor ortaya.İstenilen bir özellik mi istenmeyen bir özellik mi ?
     
  12. H3MER

    H3MER MB Üyesi

    Kayıt:
    15 Şubat 2015
    Mesajlar:
    4
    Beğeniler:
    7
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +7 / 0 / -0
    Yüzeyler yağın tutunabilecegi kadar pürüzlü. Bu da mikron mertebesinde
     
  13. Rul-man

    Rul-man MB Üyesi

    Kayıt:
    19 Şubat 2015
    Mesajlar:
    2
    Beğeniler:
    8
    Meslek:
    Makine Mühendisi
    En İyi Cevap:
    0
    Değerlendiriler:
    +8 / 0 / -0
    2013 model aracın kullanma kitabında dahi rodaj süresince yüksek hız ve devirlere çıkılmaması konusunda kullanıcılar uyarılıyor. Özellikle motor soğukken yüksek devirlerden ve ani hızlanmalardan kaçınınız. Günümüz teknolojisi araçlarda da söz konusu olan bu probleme dikkat etmek, motorumuzun ömrünü uzatacak ve olası arızaları engelleyecektir.